Geschreven door admin 16:08 Artikelen

Hotel Nap

Kees de Lange erkende al vroeg de mogelijkheden van Hotel Nap

Er zijn er weinig die de immense Brandaris als buurman hebben, maar voor Hotel Nap op West is dat wél het geval. Andersom is de vuurtoren buurman van het oudste logies-etablissement van het eiland, in 1811 werd er immers al een herberg gesticht. Een hotel  met historie, waar je anno 2023 ook nog eens voortreffelijk kunt eten. In gesprek met eigenaar Kees de Lange, die sinds vier jaar het hotel aan het begin van de Torenstraat bestiert.

Remko Alberink

Brabander Kees de Lange volgde de hotelschool, werkte in een aantal hotels aan de wal, tot hij in 2010 neerstreek op Terschelling en bij hotel Schylge ging werken als hotelmanager. “Het is heel bijzonder, maar in een van mijn eerste weken op het eiland zei ik al tegen een collega dat als ik eens een eigen hotel-restaurant wilde, dat dit Hotel Nap zou zijn”, spreekt de sympathieke hoteleigenaar over een markant moment in het verleden.

Vele jaren later kwam die droom uit, want in 2019 werd De Lange eigenaar en verruilde hij Schylge voor het hotel-restaurant aan het begin van de Torenstraat. De afgelopen vier jaar heeft De Lange met zijn team niet stilgezeten. “We hebben de kamers gerenoveerd, het pand een upgrade gegeven, de bar aangepakt en tevens het restaurant.”

En dat in een moeilijke tijd. “Binnen elf maanden begon de corona-crisis. “Eigenlijk is het wonderbaarlijk hoe we daar doorheen zijn gekomen.”

Restaurant

Op de transformatie van het restaurant is De Lange het meest trots. “Het is nu een van de plaatsen op het eiland waar je het beste kunt eten. Lange tijd was onbekend hoe goed de keuken hier was, maar je merkt nu ook steeds meer dat eilanders ons restaurant goed weten te vinden.”

Voeg daarbij de vernieuwde inrichting die veel sfeer en gezelligheid uitstraalt, de wijnen die er worden geschonken en de ingrediënten voor een gezellige avond in het restaurant van Nap zijn benoemd.

Om dat te illustreren haalt hij de afgelopen maanden aan. “Toen hadden we bijvoorbeeld vijf evenementen getiteld ‘Meet the chef’ waarbij onze chef Sander samen kookte met een chef die van de wal kwam. Dat waren erg geslaagde evenementen waarbij het vaak volle bak was.”

Chef Sander Wever, de regisseur in de keuken, krijgt van De Lange nagenoeg de vrije hand. De Lange: “Ik heb zelf ooit ook wel eens in een keuken gestaan, maar wat onze chef maakt, is toch van een ander niveau. Hij is ook steeds op zoek naar trends.”

Wennen

Vier jaar hard werken in Nap, veel aspecten die in het hotel-restaurant veranderd werden. Aan al deze veranderingen hebben ook de gasten van Hotel Nap moeten wennen, erkent De Lange. “Mensen houden sowieso niet zo van veranderingen, maar toch zijn de verbeteringen goed ontvangen. Bij ons krijgen ze nu ook een pasje in plaats van sleutels.”

De gasten van het hotel zijn doorgaans wel trouw, zo heeft hij ervaren. “Tachtig procent van de gasten op het eiland komen later ook weer terug, zo is recent weer eens berekend. Dat is bij ons niet anders. De sfeer vind ik ook erg belangrijk. Harde zakelijkheid heb je overal wel, ik wil vooral gastvrij zijn.”

Toch waren er ook gasten die hun heil de laatste jaren eens elders hadden gezocht op Terschelling. ,,Recent dineerde er een stel dat tot vijf jaar geleden jarenlang bij Hotel Nap gelogeerd had. De laatste jaren verbleven ze elders, maar het eten smaakte hun nu dusdanig goed dat ze een avond later hier weer zaten te dineren. Ook nu waren ze blij, waarna ze die tweede avond hun vakantieverblijf voor dit najaar maar meteen hebben vastgelegd.”

Nooit klaar

Ondanks alle aanpassingen, staat er voor De Lange en zijn team nog genoeg op de agenda. “We zijn ooit begonnen met het terras, daarna pakten we veel andere dingen aan. Als je alles hebt gehad, kun je weer met je eerste aanpassingen aan de slag, eigenlijk ben je nooit klaar.”

Qua personeel aantrekken is het voor iedere ondernemer, ook op het eiland, een enorme uitdaging. “Hier komt bij dat je mensen van de wal ook huisvesting moet bieden. Het is hier op het eiland zeg maar twee keer zo lastig om goed personeel te krijgen, maar het lukt en ik ben blij met ons team.”

Zelf vertoeft De Lange nu al bijna 15 jaar op Terschelling en van de overname van Hotel Nap heeft hij geen spijt gehad. “Nog geen seconde.”

(Visited 77 times, 1 visits today)