Vanaf begin februari dit jaar kan men op Terschelling boodschappen doen bij de PLUS in Midsland. In een kleine maand tijd werd de supermarkt – dat hiervoor een Coop was – grondig aangepakt. Het pand werd eerst van binnen compleet gestript om vandaaruit een gloednieuwe winkel op te bouwen en in te richten. Geheel volgens de richtlijnen en in de huisstijl van de PLUS holding.
Fuseren
Omdat landelijk de Coop gaat fuseren met de PLUS, zal het merk Coop
uiteindelijk helemaal verdwijnen in Nederland. “PLUS is in dit geval het
sterkere merk naar de klant toe dus daar zijn wij in meegegaan”, vertelt
eigenaar Marijn Kapinga die met zijn vrouw en twee kinderen op Vlieland
woont. “Wij runden een supermarkt op Vlieland, maar dat hebben we verkocht
en toen kwam deze kans op Terschelling. Eind 2022 heb ik het pand gekocht en
toen lagen de verbouwplannen al klaar. Omdat ik eerst graag een jaar wilde
draaien, zijn deze plannen opgeschoven. En daar ben ik blij mee omdat ik de tijd
had te ontdekken hoe het seizoen verloopt op Terschelling en om te ervaren wat
wel en niet goed werkt in de setting en indeling die we toen hadden onder de
vlag van de Coop. Dat leek me essentieel als je een nieuwe winkel gaat bouwen,
het is wel een investering dat je doet.”
Klantvriendelijker
Algauw ontdekt Marijn dat de gang, die van voor helemaal naar achteren liep, een pijnpunt was. “Het oogde rommelig, het was niet praktisch met bijvoorbeeld in- en uitladen van bestellingen en het nam veel ruimte in. En zo waren er nog meer punten waar ik tegenaan liep en wat anders kon. Ik heb ontzettend veel geleerd van dat eerste seizoen en ik hoop dan ook dat de klanten zien dat de winkel veel beter en klantvriendelijker is ingericht. Je komt nu op een hele andere manier binnen. We hebben zoveel mogelijk opengelaten waardoor er veel meer daglicht binnenkomt. Het kassapark is geplaatst bij de in- en uitgang en neemt veel minder ruimte in beslag
door een meer logische indeling.”
Slimme indeling
Over de nieuwe inrichting is zeer goed nagedacht. Elke cm oppervlakte is benut en het ziet er overzichtelijk uit. “We hebben bijna 3000 extra producten kunnen
toevoegen, dat is heel veel. Dat komt puur door een slimmere indeling, want we hebben niets aan de buitenmuren gedaan. We hebben hiermee meer dan 100
vierkante meter verkoopoppervlakte erbij gekregen. Om een beeld te geven: in de vorige winkel hadden we 98 meter aan kruidenierswaarstellingen, met de nieuwe
indeling konden we 137 meter neerzetten. Dat komt ook doordat we voor één centrale ingang hebben gekozen, waarmee de ingang aan de dorpskant is komen te vervallen. Uit ons onderzoek bleek dat deze veel minder werd gebruikt. Het was best spannend om deze keuze te maken, maar voor de inrichting van de winkel maakte het heel veel uit.”
Overzicht
Dat de nieuwe winkel zo overzichtelijk is komt voornamelijk omdat alle stellingen laag gehouden zijn en beide ambachten, slager en bakker, naast elkaar achterin
zijn geplaatst. “Daardoor kun je als klant gauw zien wat je waar kunt vinden. Simpelweg omdat je over de stellingen heen naar achteren kunt kijken. Waar we daarnaast erg blij mee zijn is onze actiestraat: acht stellingen naast elkaar met producten die in de actie zijn en dus in onze folder staan. Voor de klant zijn deze nu heel gemakkelijk te vinden.” Door de slimme indeling zijn een aantal producten flink uitgebreid. “We hebben nu meer versproducten en biologische producten in het schap en de Oosterse producten zijn uitgebreid. Hier hebben we twee meter aan toe kunnen voegen. Dat zijn bijna 250 Oosterse producten die we extra hebben. Daarnaast hebben we ons wijnaanbod flink vergroot, maar ook dat van de kaas, het vlees en het borrelgemak”
Gratis winkelen
Op woensdagochtend 7 februari werd de nieuwe winkel feestelijk geopend. “Dat werd professioneel aangepakt door een marketingteam van de PLUS dat naar het eiland kwam. Iedereen werd buiten voorzien van koffie en thee, en kreeg een lootje waarmee men 1 minuut gratis winkelen kon winnen. Ik heb zelf het winnende lootje
getrokken en de winnares mocht als eerste de winkel in om in een minuut haar kar te vullen met gratis boodschappen. Iemand met een camera liep achter haar
aan zodat het publiek buiten mee kon genieten via een groot scherm. In totaal liep de winnares met €300,- aan gratis boodschappen weer naar buiten. Een
indrukwekkende score, ik vond het knap! Daarna hebben we officieel het lint doorgeknipt en waren de deuren geopend voor alle klanten.”
Hoogste klantwaardering
Marijn en zijn team krijgen veel positieve reacties op de nieuwe winkel en ook hijzelf is tevreden met de keuze voor PLUS. “De PLUS is zes procent goedkoper dan de Coop en krijgt altijd de hoogste klantwaardering. De PLUS winkels zien er ook altijd supergoed uit. Wij beginnen nu ook wel te begrijpen waarom. Een van de
grootste veranderingen is dat we nu werken met elektronische schap labels, dat is echt een groot verschil. De productprijzen worden hiermee automatisch aangepast, je ziet in een oogopslag aan het label of er nog voorraad is in het magazijn als het schap leeg is, en mocht het product niet op voorraad zijn dan staat er op het label wanneer dit weer wordt geleverd. Zo heeft de klant meer helderheid en hebben wij veel meer grip op ons voorraadbeheer” Hoewel het assortiment enorm is gegroeid, kunnen klanten nog steeds aangeven als ze iets missen. “Wij zullen altijd ons best doen deze gewenste
producten toe te voegen. Gelukkig doen onze klanten dat ook, dus in de eerste twee weken dat we open waren hebben we alweer zo’n 30 producten extra kunnen
toevoegen. Maar dat kunnen we alleen doen als het ook echt daadwerkelijk past natuurlijk.”