Land Rover Club Terschelling (LRCT) is jarig en viert dit jaar het 25-jarig bestaan. Ontstaan door drie fanatieke Land Rover-liefhebbers in 1998 is de club anno 2023 gegroeid tot een grote vereniging. Vijf liefhebbers laten hun licht schijnen op deze iconische auto-soort.
Remko Alberink
Het jubileum werd dit najaar gevierd met een weekeinde vol festiviteiten. Op de vrijdag een borrel met buffet op de centrale locatie Camping Cupido in Hee, een dag later een rit over het eiland en een bezoek aan Maritiem Instituut Willem Barentsz. Op de derde en laatste dag volgden een ontbijt en een trial.
Ontstaan
Voor het ontstaan van de club moeten we terug naar 1998, uiteraard. ,,Ja hoe zat dat ook alweer”, zegt Michiel ter Heege al lachend tegen Harm Reinders tijdens het jubileumweekeinde. Het zijn twee van de drie oprichters. ,,Volgens mij ging het over het strandrijden. Hadden we alle drie niet los van elkaar een brief naar de gemeente gestuurd of zo”, vraagt Reinders zich hardop af. Ter Heege vult aan. ,,Ik weet nog dat we toen in Horp bijeen kwamen.
,,Dat van dat begin weet ik nog wel”, vult Piet Sytema, de derde oprichter iets later aan. ,,Zo kwamen we elkaar tegen. We besloten daarna samen overal briefjes door de bus te doen bij mensen met een Land Rover. We spraken af dat als we vijftien reacties kregen op onze oproep ons te verenigen, we op Terschelling een vereniging zouden starten. Er kwamen echter veel meer reacties, 45 om precies te zijn.”
Spreekbuis
Zo zag de LRCT het levenslicht. Land Rovers, je kunt er niet omheen bij deze club en op het eiland. De een rijdt een Land Rover Defender, de ander de Land Rover Series en weer een ander een Range Rover. Met de huidige 223 leden, waarvan 150 personen van het eiland, is de club er een van serieuze omvang. ,,Wij willen onze leden vertegenwoordigen, als spreekbuis dienen in bijvoorbeeld de gesprekken met Staatsbosbeheer en de gemeente Terschelling over strandrijden”, stelt Wietse Dahmes, de huidige preses. ,,En daarnaast activiteiten organiseren. Dat willen we heel graag in stand houden, en daarbij ontzien we kwetsbare vegetatie. Er zijn ook tegenstanders, daarom is overleg ook zo belangrijk.”
Dat wordt beaamt door zijn voorganger Jaap Haan, die jaren de voorzittershamer hanteerde. ,,Ik ben er al sinds het begin bij. Hoe groter de vereniging, hoe beter we elkaar sturing kunnen geven bij het strandrijden. De groep tegenstanders is immers ook heel groot.”
Hoe mooi en groot ook het strand, het wordt er steeds drukker, is Haan opgevallen. ,,Vroeger had Terschelling een hoogseizoen, tegenwoordig komen de toeristen het hele jaar rond. Dat heeft ook gevolgen op de strand, daar komen de wandelaars en Land Rovers elkaar steeds vaker tegen.”
Defender
Haan heeft een Land Rover-model Defender op de oprit staan. ,,Ik rijd al ongeveer 35 jaar een Land Rover”, stelt hij onomwonden. ,,Je mag wat mij betreft ook best zien dat deze gebruikt wordt, er mag best een butsje in zitten.”
Dat wil niet zeggen dat hij er maar mee rond crosst. ,,Nee zeker niet hoor, ik mishandel hem niet, maar in mijn beleving kun je echt wel zien dat deze gebruikt wordt.”
Zijn Land Rover is vrij standaard. ,,Hij lijkt op een fabrieksauto, maar het mooie van Defenders is dat je er van alles op kunt bouwen.”
land Rovers, ooit geboren in Engeland toen de Engelsen na WOII niet wisten wat ze met de voorraad staal aan moesten. Heden ten dage levert het velen plezier op.
Trots
Haans’ opvolger Dahmes is uitermate trots op de Terschellinger club. ,,We zijn een laagdrempelige vereniging, mensen met een Land Rover kunnen lid worden, maar ook mensen die de Land Rovers een warm hart toedragen. We zijn wel echt een mannenclub, de animo onder vrouwen is een stuk kleiner.”
En waar de een de technische bijeenkomsten prettig vindt, is de ander meer lid voor het uitwisselen van knowhow of een activiteit als ‘Blik in de nacht.’ Dahmes: ,,Dat is een rit op het eiland met cryptische omschrijvingen, altijd heel erg leuk.”
De liefde voor Land Rovers blijft op Terschelling altijd bestaan. ,,Maar je ziet wel dat er tegenwoordig een rem op activiteiten is door wetgeving en vergunningen. Het wordt steeds moeilijker om iets te organiseren”, meent Dahmes.
Zelf heeft hij een Land Rover Series 2A. ,,Dat is een icoon van een auto, je koopt hem niet voor het gemak, daar ben ik eerlijk in. Eigenlijk rijd je in een opgevoerde trekker.”
Kustlijn
Tot slot de magische vlakte aan de kustlijn. Waar water en wind botsen met het zand, daar is het druk aan het worden. Nou is dat gegeven ook niet heel verwonderlijk, meent Haan. ,,De wandelaars lopen op de waterlijn, de auto’s rijden daar ook. Twee weken geleden liet ik nog iemand zien hoe het op het strand is met een auto. Eigenlijk gebruiken beide partijen dezelfde strook van tien meter breed. Het begint elkaar een beetje te bijten.”