Terschelling is en blijft een populaire vakantiebestemming voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. In 2019 is gemeten dat de veerdiensten jaarlijks ongeveer zo’n 450.000 gasten vanuit Harlingen overzetten naar Terschelling. Wanneer je hier de bezoekers aan de eilander jachthaven en de gemeentehaven bij optelt kom je ruim over 500.000 gasten per jaar. Eilandgasten komen onder andere voor de natuur, het strand, de gemoedelijke sfeer en de weidsheid. Maar ook de jeugd weet Terschelling te vinden en vermaakt zich in de uitgaansgelegenheden in de verschillende dorpen. Kortom: een eiland voor jong en oud, waar iedereen zich thuis kan voelen.
Toerismedag
Michel Aaldering is al zes jaar directeur van de VVV Terschelling, we spreken hem net na de jaarlijkse toerismedag dat het VVV samen met het Terschellinger Ondernemersfonds organiseert. “Het was een geslaagde middag waarin we de
bezoekers meenamen in de toerisme resultaten van het afgelopen jaar, Isabel Mosk
vertelde over de huidige trends en over onze Darksky campagne, social media
expert Kirsten Jassies gaf een presentatie over contentmarketing en Jan Scheele
nam ons mee in de wereld van AI binnen de vrijetijdssector. We organiseren deze
dag altijd voor alle eilander ondernemers, en dit jaar was er een leuke, gemêleerde
opkomst.”
Langer verblijf
De toerisme resultaten van het afgelopen jaar zien er goed uit, ondanks dat ze iets
lager uitkomen dan die van 2019, vertelt Michel. “Vroeger keek men alleen naar
hoeveel mensen werden overgezet met de boot, maar inmiddels hebben we
geleerd dat we vooral moeten kijken naar hoelang de mensen op ons eiland
verblijven. Ten opzichte van 2019 heeft Terschelling in 2023 iets minder bezoekers
ontvangen, maar de eilandgasten die de oversteek maakten bleven wel langer.
Terschelling doet het dus goed.” Het feit dat hij al zes jaar werkzaam is als
directeur bij de VVV verbaast hem regelmatig. “Die tijd is als een sneltrein
voorbijgegaan. Dat komt ook door de coronajaren die we hebben gehad, we
hebben toen een mooie campagne neergezet, maar dat vergde wel constant
schakelen. En niet te vergeten: de verkoop van de Terschellinger ANWBpaddenstoelen was een groot succes en heeft gezorgd voor enorm veel
media-aandacht.”
Het Waddengebied
Voordat Michel de overstap maakte naar de VVV Terschelling was hij manager
toerisme bij Marketing Groningen in de stad Groningen. “De Waddeneilanden
zaten privé al in het hart vanwege vakanties en seizoenswerk op Vlieland
toentertijd. Via mijn werk kwam ik hier ook professioneel mee in aanraking. Zo
heb ik verschillende marketingprojecten in het waddengebied begeleid en ik heb Visit Wadden opgezet. Mijn vrouw en ik hadden allebei de droom ooit nog eens iets te willen doen op een van de Waddeneilanden, dus toen ik de tip kreeg dat de VVV op
Terschelling een nieuwe directeur zocht, was de keuze om te reageren niet moeilijk. Ik stapte er blanco in en binnen een paar weken was alles rond.”
Contrast
Omdat Michel toen nog fulltime in Groningen woonde, reisde hij veel heen en weer. “In het prille begin verbleef ik steeds twee nachten in een hotel, maar ik merkte algauw dat dit voor veel onrust zorgde. Gelukkig vond ik een huis op het eiland waar ik nu fijn woon. Ik voel mij echt thuis op Terschelling. Mijn vader is onlangs overleden en de hoeveelheid reacties en telefoontjes van vrienden en bekenden op het eiland heeft mij enorm goed gedaan. Dan voel je dat je onderdeel bent van een hechte
gemeenschap. Een fijn gevoel.” Inmiddels is Michel door de weeks voornamelijk op Terschelling. Het ene weekend blijft hij op het eiland en het andere weekend gaat hij naar Groningen. Een mooie combinatie van eiland en stad, maar ook een groot
contrast. “Op Terschelling woon ik in Oosterend tegen de duinen aan en in Groningen midden in het stadscentrum. Tegen het plantsoen aan, dat wel, maar dat is wel een heel andere vorm van natuur om de deur.”
Imago en samenwerken
Terugkijkend op de afgelopen zes jaar zijn er meerdere pijlers die Michel heeft aangepakt en opgezet. Hij noemt een paar voorbeelden: “De eerste grote taak was toch wel het vertrouwen in de VVV en het imago oppoetsen. Dat was een proces van veel geduld, observeren wat wel en niet goed gaat en rustig aan verbeteringen aanbrengen. Het gastheerschap staat nu weer vooraan en dat wordt naar mijn idee ook zo ervaren door onze gasten. Er staat weer een krachtige VVV met een goed beleid. Daar ben ik trots op, dat we dit met ons team bereikt hebben. Daarnaast was mijn doel om de samenwerkingen met andere eilander partijen, zoals de ondernemers, Rederij
Doeksen, de eilander evenementen, Gemeente Terschelling, Staatsbosbeheer et cetera, te verbeteren. Daar heb ik een positieve ontwikkeling in gezien waar ik
erg blij mee ben. We willen allemaal het beste voor Terschelling dus ik ben een voorstander om met elkaar het product neer te zetten en hierbij te kijken naar de
belangen van iedereen.”
Visitekaartje
Een ander project dat aangepakt moest worden was de website. “Onze vorige website was niet gebruiksvriendelijk, ik zag de online boekingen op een gegeven moment zelfs teruglopen, dus dat moest anders. Inmiddels hebben we een geheel nieuwe website waar we erg blij mee zijn en trots op zijn. Het is weer ons visitekaartje.” Deze beweging wordt ook doorgezet in de winkel van de VVV. “Dat was een ondergeschoven kindje, er was erg weinig aanbod en vernieuwing. Ik ben aan de slag gegaan met productontwikkeling, we hebben de winkel omgebouwd tot brandstore en ervoor gezorgd dat we dagelijks van half negen tot half zes open zijn. En met succes want de winkel draait goed. Tachtig procent van de winkelomzet bestaat uit producten die door ons zelf ontwikkeld zijn. We wilden hier onderscheidend in zijn en daar zijn we volgens mij in geslaagd.”
Dark sky
Tot slot noemt Michel nog de mooie samenwerking met het Terschellinger Ondernemersfonds en de Darksky campagne die hieruit voort is gekomen. “We hebben hier op het eiland een prachtig Dark Sky Park waar je kunt genieten van de sterrenhemel. Er is vrijwel geen lichtvervuiling waardoor je bizar veel sterren en de
Melkweg goed ziet. Dit is zo’n unique selling point voor Terschelling dat we dit middels een mooie marketingcampagne in de etalage hebben gezet. Er is bijvoorbeeld een mooie reclamevideo gemaakt met hieraan een goed onderbouwd sociaal media plan en dit heeft een enorm hoog bereik gegenereerd. En terecht, want een bezoek aan het Dark Sky Park moet je een keer meegemaakt hebben. Er zijn maar weinig andere plekken op de wereld waar je de sterrenhemel op deze manier mee kunt maken.”